onsdag, april 23, 2008

3D piratkage -arbejdsbeskrivelse

Chokoladekage bages i en rugbrødsform. Formen skal være smurt og foret med bagepapir. Den færdigbagte kage køler af i formen og vendes ud.




Toppen skæres af kagen. Jeg bruger trælister fra den lokale tømrehandel til at lægge kniven på, så jeg skærer (nogenlunde) lige. Kagen skæres til i front. Til at lave dækket udskæres to skiver, der lægges ovenpå kagen som dæk og trappetrin.

Kagen spartles med vanille-smørcreme. Resultatet bliver bedst hvis man gør det ad flere omgange og putter det i køleskabet mellem hver omgang. Chokoladesmørcreme vil i dette tilfælde være det optimale (hvilket jeg lige glemte at tænke på).


Et kagefad klippes ud i kraftigt karton. Formen kan bruges til at tegne efter. Jeg sætter kagepapir rundt om, men man kan også bruge frokostfolie, som kan købes i dagligvarebutikker.


Indfarvet sugarpaste (jeg har brugt sugarflairs "dark brown" og "chestnut") præges med træpræger fra FMM, rilles og "sømmes" på. For at give skibet et rustikt look har jeg børstet det, med usødet kakao.

Skibet pyntes og sættes i vand (royal icing sprøjtet fra pose). En lille fødselar bliver glad.

Du kan se flere billeder af mit færdige skib her.

2 kommentarer:

  1. GENIALT!!!


    Arrrggg eller noget andet pirat sejt!

    SvarSlet
  2. hej hvor er den fin :-) hvad er størrelsen på din rugbrødsform ? hilsen Mary

    SvarSlet