onsdag, august 15, 2007

Mødregruppe-kage

I dag har jeg haft besøg af min skønne mødregruppe. Ingen kage!!! Nej, nej, "Sådan" en mødregruppe er vi skam ikke. Der skal gulerodsstænger og guacomole til. (Og en lille smule familieguf).

Men det giver mig anledning til at fremvise den fatale fødselsdagskage, som jeg trods alt serverede for mødregruppen en onsdag i april.

Det var mit allerførste forsøg med sugarpaste og det kiksede fuldstændigt. Jeg ville lave min egen sugarpaste, efter følgende opskrift:

Sugarpaste
1½ past. æggehvide
2 store spsk flydende glykose (lys sirup)
ca. 750g flormelis
1 tsk tyllose
evt. 10 dråber smagsessens.

Bland æggehvide og sirup/glykose + evt farve. Tilsæt flormelis lidt efter lidt. Når det næsten er færdigt, tilsæt tyllose.

Tyllose kan købes hos kagebutikken

Jeg ville halvere portionen, men glemte at resducere mængden af tyllose. Dette, kombineret med alt for megen flormelis, medførte at min sugarpaste blev alt for stiv, og jeg opgav min drøm om en grøn kage med 6 små storke.

Gode råd var dyre, så jeg fandt Almas småkageudstikkere frem. Dem jeg bruger til klap-sammen-madder og agurkeskiver til Almas madpakke. Med dem lavede jeg blomster og "blade", og reddede derudover kagen med smørcreme, sukkerkugler og flødeskumskant.

Indholdet var lækkert, trods brug af for få choko-skildpadder. Den indeholdt igen-igen choko-bunde, lys bund, hindbærmousse og skildpaddecreme. Smørcremen var jeg ikke tilfreds med, da jeg endnu ikke var klar over at der skal bruges usaltet smør, før det smager så jeg kan lide det.

I det hele taget er det ikke en kage, jeg er stolt af. Men det er mit første forsøg med sugarpaste. Og mødregruppe-pigerne var begejstrede. En ikke lagkage-spiser spiste to stykker, hvilket plejer at være tegn på succes :-)

Siden denne kage, har jeg købt færdiglavet sugarpaste til mine kager. Men måske man skulle vove sig ud i det igen -engang...

Det der skulle have været en grøn kage, med storke og røde og blå babyer (det var der selvfølgeligt ingen der vidste):

Yndlings-udstikkere -dagens helte i smørcreme:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar